RFID címkék

RFID címkék alkalmazása az egészségügyben és gyógyszeriparban

23 júl 2025

Tippek, trükkök és praktikák, hogy a legtöbbet kihozzuk a nyomtatóból

Az RFID címke egy olyan rádiófrekvenciás azonosító (Radio-Frequency Identification), amelynek segítségével érintés nélkül is azonosíthatjuk a felcímkézett tárgyakat és eszközöket. Ezek a címkék kulcsfontosságú szerepet játszanak az egészségügyben és a gyógyszeriparban. Használatuk nemcsak gyorsabbá, hanem pontosabbá és gördülékenyebbé teszi a munkafolyamatokat, csökkentve ezzel a hibázási lehetőséget és növelve a hatékonyságot. Ebben a blog cikkben összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat: az anyag elején az egészségügyi vonatkozást, a második részben pedig a gyógyszeripari információkat ismertetjük. 

Az RFID címkéről dióhéjban 

Az RFID címkék általában egy mikrochipből és egy antennából állnak, amelyek lehetővé teszik a passzív és aktív azonosítást. Előbbi esetben külső eszköztől származó rádióhullámra van szükség a válaszadáshoz, utóbbinál viszont a címke saját belső áramforrással rendelkezik, amely lehetővé teszi, hogy nagyobb távolságból is leolvashassuk, illetve hozzáférhessünk a címkén tárolt adatokhoz. 

Az RFID címkéknek számos előnye van a hagyományos vonalkódokhoz képest, ezek közül a legfontosabbak az alábbiak: 

  • valós idejű nyomonkövetés
  • biztonságos hitelesítés (pl. hamisítás ellen)
  • a kisebb manuális beavatkozásnak köszönhetően csökkent hibázási lehetőség
  • gyorsaság és precizitás az adatolvasásban
  • távolból is leolvasható információk

Az Etisoftnál 2022 óta saját RFID gyártó részlegünk van, így a gyártás sokkal gyorsabb és gördülékenyebb, mintha külsős céggel dolgoznánk. 

Lássuk, miért érdemes RFID címkét használni az egészségügyben és a gyógyszeriparban.

RFID címkék alkalmazása az egészségügyben

Gyógyító címkék: RFID az egészségügyben 

Az egészségügy a világ szinte minden táján kihívásokkal küzd, az adott ország gazdasági állapotától függetlenül is. A páciensek, az orvosi eszközök, a különféle műszerek, gyógyszerek és egyéb felszerelések hosszú logisztikai folyamaton mennek keresztül, amely jelentősen megnöveli a tévesztés és a hibázás esélyét. Egy kórházi közegben vagy egy rendelőben a legapróbb hiba is végzetes lehet, épp ezért kulcsfontosságú, hogy a lehetőségekhez mérten az adminisztráció, a beszerzés, illetve a raktározás a lehető legjobban nyomon követhető legyen. 

Szerencsére az RFID technológia tökéletesen alkalmas arra, hogy megkönnyítse a folyamatokat.

Rádiófrekvenciás azonosítás a gyakorlatban 

Az RFID címkék áttörést jelentenek a különféle eszközök nyomon követésében és rendszerezésében. Segítségükkel valós idejű információnk lehet az egyes műszerek, diagnosztikai eszközök és hordozható készülékek állapotáról, kezdve onnan, hogy elhagyják a raktárt, egészen odáig, hogy a szakemberek használni kezdik őket az intézményben. Mindez gördülékenyebbé, kiszámíthatóbbá és megbízhatóbbá teszi a munkát, amely kulcsfontosságú a páciensek gyógyítása szempontjából, sőt, abban is nagy segítség lehet, hogy optimalizáljuk a kórház vagy a rendelő leterheltségét, ezáltal több beteget tudjunk ellátni. 

Az RFID címkék egyik különleges fajtája az RFID karkötő, amelyeken rögzíthetjük az egyes páciensek kezeléseit, gyógyszereit, diagnózisait, illetve minden olyan egyéb információt, amelyre a kezelőorvosnak vagy az ápolóknak szüksége lehet. A pácienskövetés ezen módja jóval megbízhatóbb, mint az, amit a hagyományos, kézi úton történő adatrögzítés tesz lehetővé.

Végül, de nem utolsósorban, az RFID címke a gyógyszerkezelést is forradalmasítja, hiszen a segítségével könnyedén ellenőrizhetjük, hogy a gyógyszert valóban a megfelelő páciens kapja meg. 

RFID címke típusok egészségügyi használatra

Az Etisoft kínálatában többféle RFID címke elérhető, amelyek más-más funkciót töltenek be. 

A HF/NFC (High Frequency) címkék ideálisak pácienskarkötőkhöz, laborcímkékhez, illetve mintavételekhez. A címke hatótávolságú kommunikációra alkalmas, vagyis a rögzített adatokat közelről, maximum 10 centiméteres távolságból tudjuk leolvasni. Ezeket a címkéket okostelefonnal is leolvashatjuk, ráadásul a rajta lévő információkat bármikor újraírhatjuk.

Vannak azonban esetek – például raktári tételeknél –  amikor szükség van arra, hogy az adatokat nagyobb távolságból is be lehessen olvasni. Ilyenkor az UHF címkéket (Ultra High Frequency RFID) érdemes választani, ami lehetővé teszi, hogy az illetékesek távolabbról is rálássanak a szükséges információkra. 

Az egészségügyben használt címkék harmadik gyakori fajtája az ECO papírcímke, amely környezetbarát, ráadásul hamisítás elleni védelemmel is elláthatjuk. Elsősorban gyógyszeres dobozokhoz ajánljuk, de bármilyen más hasonló termékre is használható.

A pirulák vonalkódos titkai: RFID a gyógyszeriparban

A gyógyszeripar az egészségügyi ellátás egyik sarkalatos pontja, ahol különösen fontos, hogy minden az előírásoknak megfelelően történjen. A gyógyszergyártás- és forgalmazás során egyaránt kulcsfontosságú a termékek és a készletek megfelelő nyomon követése és adminisztrálása. Az RFID címkékkel könnyedén átláthatóvá tehetjük a folyamatokat. Mutatjuk, hogyan. 

Soha többet hamisítványok

A gyógyszerek esetében különösen fontos, hogy megfelelően védekezzünk a hamisítás ellen, hiszen az eredetiség igazolhatósága a minőség és a megbízhatóság egyik alappillére. A megoldás az általunk is forgalmazott ECO RFID címke, amely eltávolításkor megsérül, ezáltal ellehetetleníti, hogy illetéktelenek hozzáférjenek a tartalmukhoz, és hamisított gyógyszerekhez használják fel őket.

RFID címkék használata a gyógyszeriparban

A gyógyszergyártás és a forgalmazás során hatalmas káosz alakulna ki, ha nem léteznének RFID címkék, amelyekkel könnyedén nyomon követhető a gyártásban lévő, illetve az eladási láncba bekerülő termékek útja.

Az RFID címkék tehát egyrészt lehetővé teszik a gyártási sorozatok nyomon követését a csomagolástól kezdve, a selejtezésen át egészen a raktárig.

Másrészt, az RFID címke akkor is hasznos, amikor termékvisszahívásra van szükség: a címkén tárolt adatoknak köszönhetően egyszerűen beazonosíthatjuk az érintett gyógyszereket, így a visszahívás folyamata gyorsabban, gördülékenyebben és biztonságosabban lebonyolítható.

A gyógyszerek esetében a szállítmányok nyomon követése is rendkívül fontos: az RFID címkéknek köszönhetően valós időben kaphatunk információt arról, hol tart a szállítmány a logisztikai láncban. Ez nemcsak azért fontos, hogy tudjuk, mikor érnek célba a termékek, hanem azért is, mert ha probléma adódik, célzottan tudunk intézkedéseket kezdeményezni attól függően, hogy a rakomány éppen melyik raktárban vagy járműben állomásozik.

RFID címkék alkalmazása

RFID címke típusok a gyógyszeriparban

Az egészségügyhöz hasonlóan, a gyógyszeriparban is többféle RFID címkét használhatunk. 

Az ECO RFID címke tökéletes megoldás egyszer használatos dobozok esetében. Megfelelő védelmet biztosít a hamisítás ellen, ráadásul környezettudatos is.

Az UHF RFID (Ultra High Frequency RFID) címkék tökéletes megoldást jelentenek szállítmányok automatizált ellenőrzésére, mivel nagyobb távolságról is beolvashatók. 

Amennyiben viszont arra van szükségünk, hogy kis távolságból is hozzáférjünk a megfelelő adatokhoz – például egy laboratóriumban mintaazonosításnál – mindenképp a közepes adatátviteli sebességű HF RFID (High Frequency) címkét válasszuk.

Az RFID címkék felhasználási területei a gyógyszeriparban

Az RFID címkék a gyógyszeriparban is sokrétűen használhatóak. Segítségükkel már a gyártósoron precízen nyomon követhetjük a gyógyszertételek útját, illetve később, a raktározás és a termékek kiválogatása során felgyorsíthatjuk velük a munkát. 

Mindezek mellett az esetleges visszahívási folyamatok automatizálásán túl a hamisítás elleni védelem során is érdemes az RFID címkékre támaszkodni. 

Mire képes 20 másodperc?

Az Etisoft által fejlesztett RFID gateway egy különleges eszköz, amellyel alig 20 másodperc alatt 600 címkét is beolvashatunk. Figyelembe véve, hogy kézi olvasással egy ekkora volumen kezelése és azonosítása körülbelül 2 percet venne igénybe, nem kérdés, hogy az RFID gateway-jel rengeteg időt és energiát spórolhatunk meg. 

Láthatjuk tehát, hogy az RFID címkék az egészségügyben és a gyógyszeriparban is megkönnyíthetik és felgyorsíthatják az egyes munkafolyamatokat, amellyel pénzt, időt és munkaerőt takaríthatunk meg. 

Az RFID címkék használata nem bonyolult, ugyanakkor a megfelelő típus kiválasztása, a rendszerek telepítése és integrálása kihívást jelenthet azoknak, akik még kevéssé járatosak a rádiófrekvenciás azonosítás területén. 

Hogyan segíthet az Etisoft?

Az Etisoft nagy tapasztalattal rendelkezik az RFID címkék forgalmazása terén, sőt, 2022 óta saját gyártósorunk is van, amelyen igény szerint a teljes munkafolyamatot átvállaljuk az ügyféltől. Az általunk előállított precíziós címkéket HF, NFC és UHF technológiával is el tudjuk látni, illetve akár nagy volumenben is képesek vagyunk a gyártásra. 

Saját RFID címkenyomtatót szeretne?

Ügyfeleink jelentős része szeretné önállóan intézni az RFID címkék és vonalkódok előállítását. Számukra teljes körű segítségnyújtást és tanácsadást biztosítunk a vásárlás előtt, így biztosan megtalálhatják az igényeiknek megfelelő nyomtatókat és etiketteket. 

Mindezek mellett segítünk a különféle rendszerek integrációjában is (pl. UGV/AGV járművek, intralogisztikai rendszerek, eriLABEL szoftver, MES_ERP rendszerek), amelynek köszönhetően vásárlóink kulcsrakész megoldásokat kapnak. 

Noha a címkenyomtatók használata az integrációt követően nem bonyolult, szolgáltatásunknak a betanítás is fontos részét képezi, így ön és a kollégái magabiztosan kezelhetik majd a címkenyomtatókat, és a kódok beolvasása sem fog problémát okozni.

Biztonság, hatékonyság és megbízhatóság

Az RFID címkék integrált megoldást jelentenek az egészségügyi és gyógyszeripari folyamatok, készletek és eszközök valós idejű monitorozására. A kézi adminisztrációnál jóval gyorsabb adatrögzítési és beolvasási technológia rendkívül gyors és hatékony, ráadásul biztonságosabb is. Bónusz, hogy az ECO RFID címkékkel a felesleges hulladéktermelés ellen is sokat tehetünk, így ez a megoldás azoknak is ideális, akik a szívükön viselik a bolygó jövőjét. 

Ha Ön is az egészségügyben vagy a gyógyszeriparban dolgozik, és szeretné RFID címkékkel hatékonyabbá tenni a munkafolyamatokat, vegye fel velünk a kapcsolatot!

Egy ipari címkenyomtató tehát aranyat ér, ami nemcsak leegyszerűsíti, hanem fel is gyorsítja a munkát. Számos iparágban szinte elengedhetetlen a használata, épp ezért nagyon fontos, hogy a megvásárolt eszközre sokáig számíthassunk, és elkerüljük a hibás használatból fakadó meghibásodásokat. 

Ebben a cikkben összegyűjtöttük, mi mindent tehetünk annak érdekében, hogy az ipari címkenyomtatónk sokáig kifogástalanul működjön. És mivel meghibásodások a legnagyobb körültekintés ellenére is előfordulhatnak, azt is megmutatjuk, mi a megoldás akkor, ha mégis megtörténik a baj. 

Miért fontos az ipari címkenyomtatók karbantartása?

Az ipari címkenyomtatók kicsit olyanok, mint a szuperhősök: látszólag mindent kibírnak. Ám az igazi hősökhöz hasonlóan nekik is szükségük van arra, hogy megkapják a megfelelő törődést, ami az esetükben a rendszeres karbantartást jelenti. 

Lássuk, miért érdemes odafigyelni a nyomtatók “lelkére”.

Az idő pénz

Az ipari címkenyomtatók meghibásodása apróságnak tűnhet, de mivel az eszköz megfelelő működése több munkafolyamatot is érinthet, egy váratlan leállás akár a teljes logisztikai lánc megakadását jelentheti. Ez nemcsak a partnereknek okozhat problémát, hanem az ügyfelek felé is késedelmes teljesítést vonhat maga után. Mindezek együttesen a cég számára bevételkiesést, sőt, többletkiadást is okozhatnak.  

Hosszabb élettartam

Ahogy az autónak is szüksége van rendszeres szervizelésre ahhoz, hogy ne robbanjon le az út szélén váratlanul, az ipari címkenyomtatók is tovább bírják a terhelést akkor, ha a rendszeres karbantartás révén megelőzzük az esetleges meghibásodásokat. 

Ha ugyanis időben észleljük a kisebb problémákat, és kezeljük is azokat, elkerülhető egy komolyabb alkatrészcsere, vagy ami még rosszabb, a teljes gép cseréje. 

Mindez ugyan rövid távon kiadást jelent, hosszú távon azonban sok pénzt megspórolhatunk. Arról nem beszélve, hogy ezzel saját magunkat, a kollégákat és az ügyfeleket is rengeteg bosszúságtól kímélhetjük meg. 

Garancia a minőségre

A rendszeres karbantartás a vonalkódok és más címkék minősége szempontjából is kulcsfontosságú. Ha ugyanis a toner vagy a festékszalag meghibásodik, előfordulhat, hogy a nyomtatás nem lesz tökéletes. És bár ezt a nyomtatás pillanatában esetleg észre sem vesszük, ha később a címke vagy a vonalkód beolvasása meghiúsul, az több munkafolyamatot is akadályozhat.

Láthatjuk tehát, hogy több szempontból is érdemes rendszeresen ellenőrizni az ipari címkenyomtatókat: ez az ellenőrzés elsősorban magára a gépre vonatkozik, de természetesen a szoftveres háttér naprakészen tartása is elengedhetetlen.

Most, hogy megnéztük, miért fontos a nyomtató szervizelése, mutatjuk, melyek azok a pontok, amelyeket érdemes időről időre átnézni és tesztelni.

Ipari címkenyomtató karbantartása: útmutató lépésről lépésre

Rend a lelke mindennek

Pontosabban inkább a tisztaság. Nem kell ahhoz a nyomtatót szélsőséges körülmények között használni, hogy felhalmozódjanak benne a por- és a festékmaradványok, illetve az egyéb szennyeződések. Mivel ezek a részecskék rendkívül aprók, rövidtávon nem veszélyeztetik a nyomtató élettartamát, ám ha elhanyagoljuk a tisztítást, hosszú távon problémát jelenthetnek. 

Fontos tehát, hogy rendszeresen megtisztítsuk a nyomtatófejeket, a hengereket és persze az érzékelőket is. A karbantartás ezen része nem különösebben időigényes és nem is bonyolult, a nyomtató vásárlásakor mindig megmutatjuk, hogyan kell csinálni, sőt, a megfelelő tisztítószereket is biztosítjuk.

Kopás és elhasználódás? Ne vegyük félvállról!

Ahogy az évek múltával az emberi testen is jelentkeznek a korosodás tünetei, előbb-utóbb a nyomtató alkatrészei is elhasználódnak. Érdemes tehát rendszeresen ellenőrizni a kopásnak kitett alkatrészeket, hogy időben észrevegyük, ha valamelyik megérett a cserére. A leginkább érintett alkatrészek a nyomtatófejek, a hengerek és a szalagok: ha azt látjuk, hogy valamelyik sérült vagy már nem működik tökéletesen, ne várjuk meg, amíg teljesen tönkremegy, hanem cseréljük ki egy újra.

Az Etisoftnál elérhető szolgáltatás a szervizelés: örömmel segítünk a szükséges új alkatrészek beszerzésében és cseréjében.

Naprakészen a legújabb szoftverekkel

A szoftver a nyomtató lelke. A gyártók folyamatosan azon dolgoznak, hogy a frissítések, illetve az esetlegesen bevezetett teljesen új szoftverek lépést tartsanak a vásárlói igényekkel és minél jobban kiszolgálják a piacot. Éppen ezért alapvetően a saját érdekünk, hogy rendszeresen gondoskodjunk a szoftverek frissítéséről, amely egyébként a nyomtatónk teljesítményét is növelheti.

Az ipari nyomtató törzskönyve

Az autók esetében a törzskönyvben vezetjük a műszaki vizsgák és az éves szervizek időpontját. Nemcsak azért, hogy mi nyomon követhessük, meddig biztonságos a kocsi használata, hanem azért is, hogy ha eladjuk a járművet, az új tulajdonos felé is bizonyítani tudjuk, mennyire gondját viseltük a kocsinak.

Hasonló a helyzet az ipari nyomtatóknál is: a karbantartási tevékenységek időpontját és részleteit érdemes rendszeresen dokumentálni. Mindez különösen fontos olyankor, ha több nyomtatót használunk párhuzamosan, de persze egy esetleges eladásnál is jól jöhet, ha van a nyomtatónak egy “törzskönyve.”

Arról nem beszélve, hogy az információk rögzítésének hála mindig pontosan tudni fogjuk, milyen állapotban van a gépparkunk, sőt, azt is tisztában leszünk, mikor esedékes a következő ellenőrzés.

Mindez nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy az ipari nyomtatónk gyakori és hosszú távú használat mellett is kifogástalanul működjön, és hatékonyan segítse a munkánkat.

Mi a teendő, ha mégis elromlik valami?

Amikor a nyomtatón kigyullad egy gomb, ami addig nem égett vagy valaminek furcsa hangja lesz, a legtöbben nagyon megijednek. Szerencsére, az esetek többségében igazán nincs miért aggódni, mert a probléma könnyen, akár külső segítség nélkül is elhárítható. 

A hibakód nem ellenség

A legújabb ipari nyomtatók profi beépített diagnosztikai rendszerrel is rendelkeznek, amelyek hibakód formájában jelzik, ha valami nem működik megfelelően. Ilyenkor érdemes leállítani a nyomtató használatát, és rögtön utánanézni a probléma okának. Jóllehet ez néhány órás vagy akár néhány napos leállást is jelenthet, elkerülhetjük, hogy nagyobb baj történjen. Ha pedig időben kapcsolunk, és több ipari nyomtatónk is van, egy rövid időre átcsoportosíthatjuk a címkék és vonalkódok nyomtatását, hogy ne akasszuk meg a munkafolyamatokat.

Az ipari nyomtatók bibliája: a kézikönyv

Minden ipari nyomtatóhoz jár egy részletes dokumentáció, illetve egy felhasználói kézikönyv. Ezekben a nyomtatóval kapcsolatos összes fontos információ fellelhető, sőt, sok esetben a kisebb meghibásodások kapcsán a javításhoz szükséges útmutatót is megtaláljuk bennük. 

Ha pedig mégsem így van, ügyfélszolgálatunk és képzett mérnökökből álló szervizcsapatunk örömmel segít.

Amikor mégis cserélni kell…

Minden óvintézkedés ellenére is megtörténhet, hogy egyes alkatrészeket ki kell cserélni. Amennyiben az ipari nyomtatónk még garanciális, szerviz csapatunk díjmentesen elvégzi a szükséges javításokat, akár a helyszínen is. 

Sőt, mivel nagy mennyiségű szervizalkatrészt tartunk raktáron, a munkát általában rövid idő alatt elvégezzük. Ha a gépet el kell szállítani, mindig biztosítunk csereeszközt, hogy a munkát egy pillanatra se kelljen szüneteltetni.

Ipari címkenyomtató Etisoft módra

Az Etisoft az ipari címkenyomtatók szakértője. Nemcsak forgalmazzuk ezeket a gépeket, hanem igény szerint teljes körű szervizelést és karbantartást is vállalunk. Ügyfeleinket rendszeresen tájékoztatjuk a legújabb frissítésekről és újdonságokról, amelyek mind hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a tőlünk vásárolt ipari címkenyomtatók sokáig kifogástalanul működjenek, ezzel is hozzájárulva a zökkenőmentes üzletmenethez. 

Ha önnek is ipari címkenyomtatóra van szüksége, vagy kérdése van a karbantartásról, vegye fel velünk a kapcsolatot!

Kapcsolat

Hasonló cikkek

Back to top