wózek autonomiczny AGV

AGV-k vagy AMR-ek, vagy milyen szintű autonóm alkalmazható?

31 júl 2023 - Wojciech Klein

Egyre népszerűbb az intralogisztikai folyamatok automatizálása. A gyártók versenyeznek autonóm robotjaik és járműveik, például AGV-k (Automated Guided Vehicles – automatizált irányított járművek) és AMR-ek (Autonomous Mobile Robots – autonóm mobil robotok) előnyeinek népszerűsítésében, mindenekelőtt ez utóbbiak erényeit hangsúlyozva. Sokan kíváncsiak arra, hogy valójában miben különbözik a két közlekedési mód. Első pillantásra a legszembetűnőbb különbségek a navigációban vannak. Valójában az AGV-k mágneses vagy optikai szalagok mentén mozognak. Az ilyen járműveket gyakran vonalkövetőnek nevezik. Az AMR-ek viszont kifinomultabb navigációs eszközöket használnak, például a SLAM technológiát (Simultaneous Localization and Mapping – egyidejű lokalizáció és térképezés). De vajon ez a legfontosabb különbség? És az AMR-eknek egyáltalán szalag nélkül kell mozogniuk?

Ezekre a kérdésekre válaszolunk az AGV-k és az AMR-ek összehasonlításával.

Automatizált vagy hagyományos raktár – melyiket válasszam? Ellenőrizze!

Felszerelés

Első pillantásra az AGV-k és az AMR-ek hasonlónak tűnnek. Szinte azonos mechanikai felépítéssel, meghajtó rendszerrel és biztonsági megoldásokkal rendelkeznek. Az egyetlen különbség, amely gyakran észrevétlen marad, a további érzékelők, például a 3D kamerák és a nagy teljesítményű vezérlő számítógépek száma. Tehát, ha a hardver tekintetében mindkét jármű hasonló felépítésű, hol vannak ezek az alapvető különbségek?

Az autonómia szintje dönt

Az AMR-ek nagymértékben autonóm robotok. Ez lehetővé teszi számukra, hogy változó ipari környezetben működjenek, például akadályok elkerüléséhez egy új útvonal dinamikus beállításával. Az AGV-k ezzel szemben nem teljesen önállóak, és előre megtervezett logisztikai feladatokat látnak el előre meghatározott navigációs útvonalak mentén. Hátránya ez az AGV-alapú intralogisztikai rendszereknek? Nem feltétlenül. Mindez az intralogisztikai rendszer működési környezetétől függ. Tekintettel arra, hogy az autonómia határa, amelynél az AGV megszűnik AGV lenni, és AMR-vé válik, nincs egyértelműen meghatározva, analógiák kereshetők a hasonló technológiák világában.

wózki AGV

Például az USA-ban 2014-ben a SAE (International Society of Automotive Engineers – Autómérnökök Nemzetközi Társasága) által a fogyasztói járművekhez, például autókhoz kifejlesztett skála. Ebben a modellben az autonómia szintje 0 és 5 között van definiálva, ahol 0 a járművezető teljes irányítása, az 5 pedig olyan jármű, ahol nincs szükség vezetői beavatkozásra. Ezeket a feltételezéseket az intralogisztikai automatizálás világába áthelyezve elmondható, hogy a 0 egy kezelő által működtetett targonca, az 1,2,3 az AGV-k, a 4 és az 5 pedig az AMR-ek. Azonban meg kell jegyezni, hogy akár olyan autót vezet, amely többé-kevésbé fejlett vezetőtámogató rendszerekkel van felszerelve, a cél az, hogy elérje a célt. Ez nem mindig érhető el gyorsabban egy teljesen autonóm járművel. Ezért az AGV-k/AMR-ek autonómiaszintjükben különbözhetnek. Tehát mitől lesz egy közlekedési mód többé-kevésbé autonóm?

Automatizált irányított járművek (AGV) – a szállítás megszervezése modern gyártóüzemekben. Hogyan kell csinálni? Olvasson róla!

Programozott intelligencia

Mivel megállapítottuk, hogy hardveres szempontból az AGV-k és az AMR-ek szinte azonosak, az autonómiát a robotokat irányító számítógépekben megvalósított fejlett vezérlőalgoritmusok határozzák meg. Ezeket leggyakrabban olyan funkciókhoz használják, mint:

  • akadálykerülés
  • navigációs útvonal feltérképezése
  • logisztikai fuvarozók azonosítása
  • fejlett energiamérleg-kezelés
  • prediktív karbantartás
  • a sebesség igazítása az uralkodó körülményekhez.

Ezért a szoftver minősége döntő fontosságú annak eldöntésében, hogy egy autonóm jármű továbbra is AGV vagy már AMR. A robot által használt navigáció típusa csak egy a sok paraméter közül, amelyeket az intralogisztikai rendszertervező figyelembe vesz az egyedi megoldás elkészítésekor. Természetesen a SLAM típusú technológia alkalmazása lehetőséget ad a jármű autonómia szintjének növelésére. Azonban nem ez az egyetlen és gyakran nem a legjelentősebb elem, amely meghatározza, hogy egy jármű még mindig AGV vagy már AMR.

Az AGV/AMR csak egy eszköz

Az intralogisztikai rendszertervező szemszögéből a legfontosabbak mindenekelőtt a rendszer által a folyamatkövetelményeknek megfelelően megvalósítandó célok, feladatok, mint például a rendszer teljesítménye. A lényeg az, hogy a rendszernek pontosan azok a hardver és szoftver segítségével megvalósított funkciói legyenek, amelyek a gyárban szükségesek a gyártási folyamat optimális működéséhez. Természetesen ez figyelembe veszi az infrastruktúrából adódó fizikai korlátokat, a gyártástechnológiából adódó folyamatkorlátokat és azokat a pénzügyi korlátokat, amelyek gyakran meghatározzák az automatizálási befektetési döntést.

Néha kiderülhet, hogy az AMR-ekre jellemző számos funkció szükségtelen egy adott folyamathoz, és elegendő egy AGV-alapú rendszer. Ez kihat a rendkívül fontos megvalósítási költségekre is. Általános szabály, hogy minél összetettebb a szoftver, annál magasabb a rendszer ára. Érdekes megjegyezni, hogy az Etisoft Smart Solutions egyik megvalósításában mágnesszalagos navigáció segítségével AMR-eket használt. Tehát nem mondják, hogy az ilyen típusú robotoknak csak SLAM navigációt kell használniuk. Sőt, egyes gyárakban még ellenjavallatok is vannak az AMR-ek ilyen típusú mozgással történő alkalmazására. Ennek oka lehet az üzemben lévő erős porosodás, amely megakadályozza a szenzorok (pl. lidarok vagy 3D kamerák) megfelelő működését, vagy a robot által a telemetriai adatok továbbítására használt Wi-Fi hálózati infrastruktúra rossz minősége. Vannak fordított helyzetek is, például a folyamat működtetéséhez elegendő egy egyszerűbb AGV-re épülő rendszer, de a gyári körülmények (pl. más nehézgépjárművek, amelyek tönkretehetik a mágnesszalagot) szükségessé teszik a SLAM típusú technológiával vagy más navigációs típussal való felszerelést.

A legjobb hely a kezdéshez, ha konzultál a szakértőkkel

Az intralogisztikai rendszer tervezése kihívásokkal teli feladat, amely tervezési és megvalósítási kompetenciákat igényel. Érdemes olyan szakértőkkel kezdeni a beszélgetést, akik produkciós cégeknél végeztek projekteket és képesek egyedi rendszert tervezni. Az elérni kívánt céltól függően tanácsot adnak Önnek, hogy a robotot milyen szoftverrel kell felszerelni. Az tehát, hogy AGV-ről vagy AMR-ről van szó, másodlagos kérdés, bár arra számíthatunk, hogy a jövőben inkább a nagyobb autonómiával rendelkező járművek dominálnak majd.

Szeretne egy mobil robotokra épülő intralogisztikai rendszerről beszélni? Forduljon hozzánk!

Kattintson ide!

Hasonló cikkek

Back to top